Uden at være et varme- eller airconditionanlæg, så kan et decentralt Airmaster AM ventilationsanlæg alligevel bidrage med regulering af rumtemperaturen til et vist niveau. Den fuldautomatiske styring vil udnytte udetemperaturen til køling, når denne er lavere end rumtemperaturen, dels ved bypass af varmeveksleren og dels gennem natkøling.
Er der brug for yderligere køling kan de fleste af Airmasters decentrale ventilationsanlæg få tilføjet et kølemodul, der således kan sænke indblæsningstemperaturen yderligere.
Airlinq styringen åbner gradvist bypassspjældet i ventilationsanlægget hvis indblæsningstemperaturen overstiger det ønskede niveau. Køligere udeluft ledes uden om modstrømsvarmeveksleren, hvorfor den ønskede indblæsningstemperatur opretholdes.
Airlinq justerer indblæsningstemperaturen for at opnå en højere køleeffekt. Overstiger rumtemperaturen det ønskede niveau, eksempelvis ved stærk solindstråling, åbnes bypasset ligeledes automatisk.
Monteres et kølemodul sammen med det decentrale ventilationsanlæg, aktiverer Airlinq automatisk køleanlægget, såfremt køling med udeluft ikke er tilstrækkelig.
Kommer rumtemperaturen i løbet af dagen over det ønskede maksimale niveau, kan alle Airmaster ventilationsanlæg automatisk nedkøle lokalet vha. den koldere natteluft. Dette registreres af Airlinq styringen og natkølingen igangsættes automatisk.
Hvis nødvendigt, benytter funktionen sig både af bypassspjældet og kølemodulet, i henhold til at opnå den ønskede køleeffekt. Bygning og inventar køles, og en reduktion af rumtemperaturen opnås til den næste dag.
Med Airmasters inverterstyrede kølemoduler tilbydes effektive og behovsstyrede ventilations- og køleløsninger med et særdeles lavt energiforbrug til brug i lokaler, hvor der er varierende behov for luftskifte og køling. De inverterstyrede kølemoduler sammenbygges med Airmasters decentrale ventilationsanlæg.
En inverterstyret køleløsning giver en trinløs kapacitetsregulering af kompressoren, så den hele tiden tilpasser sig det aktuelle kølebehov. Det medfører betydelige drifts- og klimamæssige gevinster: